| STÍNADLA |
Bohousek Soutěžime s Bohouškem
Rubriky
Nejčtenější články vydané v posledních 30 dnech
Bohoušek doporučuje
Počet návštěvníků
Počet návštěv od 29. 8. 2000
počet návštěv

Výstava Jan Čáka - grafika, knižní ilustrace byla zahájena v Příbrami

[ Autor: Bohoušek | zařazeno: 6. 6. 2019 | přečteno 828 ]

Výstava Jan Čáka - grafika, knižní ilustrace byla slavnostně zahájena ve čtvrtek 6. června 2019 v 17 hodin v Galerii Františka Drtikola v Příbrami, kde potrvá do 14. července 2019.
Výstava připravená k nedožitým devadesátinám Jana Čáky (12. 6. 1929-2. 9. 2018) je ohlédnutím za rozsáhlým výtvarným a literárním dílem umělce, který celý svůj pracovní život zasvětil s velkou láskou a oddaností krajině Podbrdska a městu Příbrami.
Vystaveny jsou ilustrace k vydaným knihám (Po Brdech se chodí pěšky, Cesta na severovýchod, Poutník Mácha, Brdské toulání, Toulání po Brdech, Střední Brdy - krajina neznámá, Kráčím starou Příbramí, Příbramský rok) zpracované málo známou vyškrabovací technikou, které doplňují originální kresby tuší publikovaných map. Ilustrace ke knihám Obrázky z Podbrdska a Podbrdskem od městečka k městu jsou pastely.
Volná grafická tvorba Jana Čáky je zastoupena dřevoryty, linoryty a rytinami.
Unikátní vhled do autorovy tvorby poskytnou rukopisy, původní makety knih a autorem zpracovaná předtisková příprava.
K cyklu Příbramské lidové písně, popěvky a říkanky, jehož distribuce byla ihned po vydání na počátku sedmdesátých let zakázána, vystavuje galerie původní tiskařské štočky.
Další část výstavy je věnována Čákově tvorbě heraldické a medailérské. Zahrnuje návrhy znaků českých měst a ukázky z rozsáhlého cyklu Civitates montanarum in re publica Bohemoslovenica a připomíná tak dlouholetou spolupráci s komitétem Hornická Příbram ve vědě a technice i příbramskou pobočkou České numismatické společnosti.
Neopominutelnou tematickou součástí výstavy jsou práce pro skauting, jehož ideálům zůstal Jan Čáka věrný celý svůj život, i v dobách normalizace, kdy byl za ně perzekuován.
Retrospektivní výstava vzdává hold jedné z nejvýznamnějších osobností regionu, skromnému člověku, který po celý život odmítal veřejné pocty, které mu po zásluze patřily.

Místo konání:
Galerie Františka Drtikola
Zámeček - Ernestinum
Tyršova 106, Příbram

Otevřeno denně kromě pondělí od 9 do 17 hodin.

Informace:
www.galerie-drtikol.com


Jan Čáka se narodil 12. června 1929 v Praze, kde rodiče, oba pocházející z Příbrami, v tu dobu žili. Do Příbrami se rodina vrátila v roce 1941.
Po ukončení Veřejné obchodní školy v Příbrami se Jan Čáka stal nakrátko úředníkem Obchodního družstva Plzeň. Tato profese mu ale nepřinášela uspokojení – stále více toužil po malování. Po půldruhém roce zaměstnání opustil a v červnu 1948 složil přijímací zkoušky do druhého ročníku Státní grafické školy v Praze se zaměřením užitá grafika a knižní ilustrace. Studoval u profesorů Jaroslava Vodrážky a Petra Dillingera.
Po absolutoriu a následné vojenské službě se v roce 1953 natrvalo vrátil do Příbrami. Pracoval jako kartograf u Jáchymovských (později Uranových) dolů, ale veškerý svůj volný čas věnoval výtvarné práci. V roce 1967 byl přijat do Svazu (později Unie) československých výtvarných umělců. Členství mu v tehdejších podmínkách teprve umožnilo odejít ke svobodnému povolání.
V šedesátých letech vytvořil bezpočet pohlednic a příležitostných tisků. K výtvarné tvorbě přidal postupně i činnost literární. Ta pramenila z jeho velké lásky k české krajině, kterou prochodil s batohem na zádech. Jak sám říkal, jen dívat se nestačilo, vždy se chtěl o místech, které poznával, dozvědět víc. Proto jeho cesty vedly do archivů, muzeí a také k pamětníkům. Celý následující život zůstal věrný svému krédu, že publikovat může pouze to, o čem se sám na vlastní oči přesvědčil.
První kniha Po Brdech se chodí pěšky vyšla v roce 1969 a je dodnes zdrojem informací pro milovníky Brd mezi Zbraslaví a Příbramí. Vyprávění o jižní části Brd je pak věnováno Brdské toulání. Dva roky poté následovalo cestopisné vyprávění Cesta na severovýchod. V knize je připomenuta další z umělcových celoživotních lásek, pro niž byl v normalizačních letech perzekuován a sledován Státní bezpečností. Členem Junáka byl od roku 1945, rád se tedy v roce 1968 zapojil do spolupráce s časopisem Skauting. Sazba čísla datovaná zářím 1970 s Čákovou ilustrací byla na příkaz „strany a vlády“ rozmetána a československé skautské hnutí bylo opět násilně potlačeno. Také autorem zpracovaná heraldicky zaměřená Junácká symbolika skončila po vydání ve stoupě. Nového vydání se dočkala až v roce 1990.
Smutný osud postihl na počátku normalizace také Příbramské lidové písně, popěvky a říkanky, publikaci vydanou příbramským muzeem v roce 1971. Než mohl být zahájen její prodej, byl na příkaz příbramského OV KSČ celý náklad pro tzv. ideologickou závadnost a užití náboženských motivů muzeu odebrán a zničen. Zachovalo se jenom malé množství ukrytých výtisků.
V důsledku těchto skutečností byla normalizační sedmdesátá léta pro Jana Čáku a jeho rodinu existenčně velmi složitá. Přesto zůstal věrný svým zásadám: nezpronevěřit se životním názorům, svému přesvědčení, které se neslučovalo s totalitní ideologií, a odvádět dokonale profesionální práci.
V těchto letech byla autorovi vydána pouze kniha Poutník Mácha, další literární práce čekaly na zveřejnění dlouhé roky. Díky odvaze komitétu Hornická Příbram ve vědě a technice se přesto mohl Čáka věnovat výtvarné práci. Od roku 1977 pracoval na desetidílném unikátním souboru 120 grafických listů Civitates montanarum in re publica Bohemoslovenica a k tisku připravil i další publikace jako např. Poezie hlubin, výbor z krásné literatury se sedmdesáti ilustracemi O příbramských havířích či Dvanáct měsíců v hornické krajině a další.
Studium v archivech a muzeích přivedlo autora k zájmu o vesnice a města lemující pohoří Brd. Tak vznikla kniha o jejich historických proměnách Od městečka k městu, doplněná množstvím obrazového materiálu a ilustrací.
V uvolněných 90. letech došlo k reedici několika Čákových titulů. V té době autor věnoval veškerý čas svému nejrozsáhlejšímu dílu. Zmizelá Vltava čtenářům vrací obraz nejkrásnější české řeky i okolní krajiny před výstavbou přehrad. Je zpracovaná s tradičním autorovým respektem k historickým faktům, doplněná množstvím fotografií a nedocenitelnými vzpomínkami pamětníků. Také další kniha z 90. let je věnována milované krajině. Po Obrázcích z Podbrdska následuje kniha o nejvyšších, nejzajímavějších a dlouhá léta nepřístupných místech Střední Brdy – krajina neznámá.
Půvabné ilustrace zmizelých příbramských míst i starých hornických tradic ožívají v knize doplněné osobními vzpomínkami Kráčím starou Příbramí. V následně vydané knize Zmizelá Příbram starou flexaretou jsou autorovy ilustrace nahrazeny vlastními fotografiemi. V obou publikacích se autor vyznává ze vztahu k milovanému městu, jehož podoba v období rozmachu uranového průmyslu nenávratně zmizela. Stejnému tématu je věnován soubor grafických listů Příbramská zákoutí. O místních zvycích a tradicích pojednává publikace Příbramský rok.
Ve výčtu nelze zapomenout na pověstmi doprovázené Obrázky z Podbrdska a knihu Cesty, krajiny, lidé, která je autorovým ohlédnutím za poválečným skautským hnutím a vzpomínkou na osobnosti, které ho na celý život ovlivnily.
Na výtvarníkově hlubokém zájmu o studium historie je postavena práce heraldická. Kromě zmíněného rozsáhlého cyklu zpracoval také návrhy 14 znaků a praporů středočeských obcí, které byly schváleny Parlamentem ČR.
V ohlédnutí za šíři Čákovy umělecké tvorby nelze opomenout návrhy více než dvou desítek medailí věnovaných hornické tématice, významným osobnostem a výročím regionu, které vydala příbramská pobočka České numismatické společnosti či spolek Příbramští betlemáři.
Dlouhá léta spolupracoval Jan Čáka s příbramským muzeem, připravil pro něj řadu výtvarných předloh včetně výtvarně zpracovaných map. Spolupracoval se spolkem Prokop, Cechem příbramských horníků a hutníků a se Svatou Horou. V budově příbramské radnice byla realizována jeho nástěnná malba.
Čákova volná tvorba zahrnuje množství prací, vytvořených jednak méně známou vyškrabovací technikou, jednak tradičními grafickými technikami, jakými jsou dřevoryt, linoryt, lept, suchá jehla a mědiryt. Cyklus Máchovské variace obsahuje kresby uhlem a pastelem, cyklus 12 měsíců na Příbramsku a soubor Po Příbrami i trochu kolem kresby akrylem a pastelem. Další cykly, věnované zmizelým příbramským zákoutím, jsou perokresbami. Samostatnou kapitolu tvoří desítky novoročenek, připravovaných autorem od šedesátých let pro přátele. Výstižně symbolizují dobu, ve které vznikly, i Čákovy názory. S doplňujícím komentářem vyšly tiskem v roce 2007.
Životní cesta Jana Čáky se uzavřela 2. září 2018. Výstava připravená k jeho nedožitým devadesátinám je ohlédnutím za rozsáhlým výtvarným a literárním dílem umělce, který celý svůj pracovní život zasvětil s velkou láskou i oddaností krajině Podbrdska a městu Příbrami. Vzdává hold skromnému člověku, který po celý život odmítal veřejné pocty, které právě jemu, jedné z nejvýznamnějších osobností regionu, po zásluze patřily.



Jan Čáka - vernisáž

Foto: Petr Molka





Zdroj: Tisková zpráva Galerie Františka Drtikola




  Reklama
Foglarovské výroky
„Ale jakýpak chlapeček! - Dej sem cukroví a žádná řeč se nevede!“ - trochu ústnatý Pepíček na Rychlé šípy dělající Mikulášskou nadílku.
Vyhledávání
 
KNIHA NÁVŠTĚV
13 otázek - kvízy
Poslední komentáře
Hledáme RŠ v Jevíčku
"V pátek 13. prosince se plánuje v rámci Akademie Jaroslava Foglara "let" oldskautského klubu Jestřábi & přátel do Jevíčka. I t ... "
Hledejte s námi Rychlé šípy, hoši se ukryli v několika městech
Podlepení
"Vystřihovánky se můžou podlepit, dokonce se to doporučuje. Gůglujte papírové modely podlepení a odkaz na papermanii byl měl být mezi prvními ... "
Vystřihovánka Natáčení Záhady hlavolamu v ABC 25-26 je věnována padesátému výročí televizního seriálu
Jen si postěžuj
"Nojo, měkkej papír... Pro ábíčkáře normální. Kdo umí, ten umí! Já tam tehdy byl na reportíýi o natáčení a mohu potvrdit, že to byla jedna z ... "
Vystřihovánka Natáčení Záhady hlavolamu v ABC 25-26 je věnována padesátému výročí televizního seriálu
bez titulku
"Vystřihovánka je prťavá, postavičky jsou jak broky. A ke všemu je to celé natištěné na docela měkkém papíru. Nic moc :-("
Vystřihovánka Natáčení Záhady hlavolamu v ABC 25-26 je věnována padesátému výročí televizního seriálu
Movember s RŠ a skautskými osobnostmi
"Měsíc listopad je už sice za námi, přesto charitativní akce Movember ještě neprotnula cílovou čáru. Až do 9. 12. se je možno připojit k ch ... "
Z listopadového kolegia Akademie Jaroslava Foglara 13. 11. 2019
Ad) O Červenáčkovi
"Kousek pubertálního vzplanutí v postfoglarovských dílech je k prospěchu věci, tak je skvělé, že Pavel Čech začal otevírat i tato dvířka. Kol ... "
Překvapující odhalení: člen klubu Rychlých šípů potkal ve Stínadlech děvče
bez titulku
"Také se připojuji s poděkováním Pavlu Čechovi za knihu O Červenáčkovi,je skvělá a už je zařazena v mé knihovničce,Pavel je opravdu jednička, ... "
Překvapující odhalení: člen klubu Rychlých šípů potkal ve Stínadlech děvče
Pavel Čech stvořil báječný příběh
"Stěny mi zdobí jeho stínadelské pohlednice vč. stínadelské mapy. Tudíž jsem se opravdu těšil na knihu O červenáčkovi a tužba se vyplnila :) ... "
Překvapující odhalení: člen klubu Rychlých šípů potkal ve Stínadlech děvče
Kolik švestek, tolik pecek
"Pan_keras, je fakt, že jako ten, co tyhle výplody celé nečte, bych se měl zdržet toho, že to je zbytečné, protože tam třeba něco navíc, nej ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
bez titulku
"Celé je to stejně o ničem!!! Příznivci pana S. budou celou dobu stát za panem S. a příznivci pana Č, budou logicky stát za panem Č. Nic víc, ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
Zbytečné to není.
"Jednou se takové texty třeba můžou stát podkladem pro zajímavou bakalářku. Literární historie se píše i takhle. Jo a do zápisu: místo Kor ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
Ještě jednuc
"Že jsou tyhle články ztrátou času lze prokázat na vzorku lidí, kteří se k tomu vyjadřují. Například PetrV se vůbec nevyjadřuje k obsahu, já ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
bez titulku
"PetrV, s tím nesouhlasím a tohle předhazování problémů na základě toho, co druhý napsal (až to bude psát pravidelně, dlouhodobě, pak už by t ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
A odsuzujeme tímto oba dva k dvaceti ranám tenisovým míčem
"Staří muži si posílají otevřené dopisy na dvacet normostran, kde si vyčítají staré bolístky. Je to trochu nevkusné a bylo by neskonale mužně ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
ke zvídavému
"Pane, prosím vás, dělejte něco s tou češtinou, protože když vypadáte jako žák 5.B, pak vás nikdo nebude brát vážně. Za další, i kdyby měl S ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
Stegbauerovi přeji hodně sil
"Chlap, kterej v 97 komplet vychystal (zatím) největší výstavní akci na počest Foglara, nebude žádnej troškař nebo hnidopych, co? Chlap, kte ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
Dotaz na organizátora
"Akci pořádá SPJF. Tj. člen, pražská pobočka, či celostátní vedení? Omlouvám se, že se ptám, jde mi jen o statistiku, zápis do své soukromé k ... "
Tajemství vede do Stínadel…
zděšení II
"Bylo by férové, aby na jeden článek či rozhovor jedné strany byl jen jeden článek v podobném rozsahu od strany druhé. Takhle by se mohlo stá ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
zděšení
"Panebože, to je PRVNÍ ČÁST? To se jako bude pan S. se svými frustracemi dělit na pokračování? Doufám, že redakce Bohouška je rozumná a vykáž ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
Tzv. titulek ke komentáři, tzv. příspěvku
"Tím tzv. mohl pan Č. narážet na celý název, a asi i narážel, když je tzv. použito před celým názvem sborníku, a pokud je v názvu něco o nezá ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
Jazykový koutek
"Sborník = ročenka, almanach ; "Sborník nezávislých foglarovců" je ročenka čeho? Kdo jsou nezávislí foglarovci? Pamflet = hanopis, ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
bez titulku
"Asi takhle: 1. Doporučuji si nejprve nastudovat českou gramatiku, jinak děláte ostudu hlavně sám sobě. 2. Veřejné praní špinavého prádla j ... "
Otevřený dopis jako odpověď Jury Stegbauera na pamfletický rozhovor M. Beránka a J. Čvančary namířený proti němu (I. část)
bez titulku
"ZP je ten, co psal v pondělí v 19:11:17, p. Šmitmajer, a já na něj reagoval a vysvšětloval mu, že o něm jako o kamarádovi se p. Čvančara nez ... "
Rozhovor s Jaroslavem Čvančarou nad stránkami Sborníku nezávislých foglarovců

reklama

* Bohouška připravuje redakce ve složení: Milan Lebeda - Alpín (vedoucí), Petr Molka - Best (webmaster), Tomáš Hromádka - Krizmen (redaktor). Bohoušek je připravován ve spolupráci s Pražskou pobočkou SPJF.
* Články vyjadřují názory autorů a jsou majetkem redakce a vlastníků autorských práv. Bez souhlasu redakce nesmí být žádná část Bohouška publikována a to jak v tištěné, tak elektronické podobě.
* Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
* Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
* Zprávy, příspěvky a žádosti můžete poslat na .