
Výstava Jan Èáka - grafika, knižní ilustrace byla slavnostnì zahájena ve ètvrtek 6. èervna 2019 v 17 hodin v Galerii Františka Drtikola v Pøíbrami, kde potrvá do 14. èervence 2019.
Výstava pøipravená k nedožitým devadesátinám Jana Èáky (12. 6. 1929-2. 9. 2018) je ohlédnutím za rozsáhlým výtvarným a literárním dílem umìlce, který celý svùj pracovní život zasvìtil s velkou láskou a oddaností krajinì Podbrdska a mìstu Pøíbrami.
Vystaveny jsou ilustrace k vydaným knihám (Po Brdech se chodí pìšky, Cesta na severovýchod, Poutník Mácha, Brdské toulání, Toulání po Brdech, Støední Brdy - krajina neznámá, Kráèím starou Pøíbramí, Pøíbramský rok) zpracované málo známou vyškrabovací technikou, které doplòují originální kresby tuší publikovaných map. Ilustrace ke knihám Obrázky z Podbrdska a Podbrdskem od mìsteèka k mìstu jsou pastely.
Volná grafická tvorba Jana Èáky je zastoupena døevoryty, linoryty a rytinami.
Unikátní vhled do autorovy tvorby poskytnou rukopisy, pùvodní makety knih a autorem zpracovaná pøedtisková pøíprava.
K cyklu Pøíbramské lidové písnì, popìvky a øíkanky, jehož distribuce byla ihned po vydání na poèátku sedmdesátých let zakázána, vystavuje galerie pùvodní tiskaøské štoèky.
Další èást výstavy je vìnována Èákovì tvorbì heraldické a medailérské. Zahrnuje návrhy znakù èeských mìst a ukázky z rozsáhlého cyklu Civitates montanarum in re publica Bohemoslovenica a pøipomíná tak dlouholetou spolupráci s komitétem Hornická Pøíbram ve vìdì a technice i pøíbramskou poboèkou Èeské numismatické spoleènosti.
Neopominutelnou tematickou souèástí výstavy jsou práce pro skauting, jehož ideálùm zùstal Jan Èáka vìrný celý svùj život, i v dobách normalizace, kdy byl za nì perzekuován.
Retrospektivní výstava vzdává hold jedné z nejvýznamnìjších osobností regionu, skromnému èlovìku, který po celý život odmítal veøejné pocty, které mu po zásluze patøily.
Místo konání:
Galerie Františka Drtikola
Zámeèek - Ernestinum
Tyršova 106, Pøíbram
Otevøeno dennì kromì pondìlí od 9 do 17 hodin.
Informace:
www.galerie-drtikol.com
Jan Èáka se narodil 12. èervna 1929 v Praze, kde rodièe, oba pocházející z Pøíbrami, v tu dobu žili. Do Pøíbrami se rodina vrátila v roce 1941.
Po ukonèení Veøejné obchodní školy v Pøíbrami se Jan Èáka stal nakrátko úøedníkem Obchodního družstva Plzeò. Tato profese mu ale nepøinášela uspokojení – stále více toužil po malování. Po pùldruhém roce zamìstnání opustil a v èervnu 1948 složil pøijímací zkoušky do druhého roèníku Státní grafické školy v Praze se zamìøením užitá grafika a knižní ilustrace. Studoval u profesorù Jaroslava Vodrážky a Petra Dillingera.
Po absolutoriu a následné vojenské službì se v roce 1953 natrvalo vrátil do Pøíbrami. Pracoval jako kartograf u Jáchymovských (pozdìji Uranových) dolù, ale veškerý svùj volný èas vìnoval výtvarné práci. V roce 1967 byl pøijat do Svazu (pozdìji Unie) èeskoslovenských výtvarných umìlcù. Èlenství mu v tehdejších podmínkách teprve umožnilo odejít ke svobodnému povolání.
V šedesátých letech vytvoøil bezpoèet pohlednic a pøíležitostných tiskù. K výtvarné tvorbì pøidal postupnì i èinnost literární. Ta pramenila z jeho velké lásky k èeské krajinì, kterou prochodil s batohem na zádech. Jak sám øíkal, jen dívat se nestaèilo, vždy se chtìl o místech, které poznával, dozvìdìt víc. Proto jeho cesty vedly do archivù, muzeí a také k pamìtníkùm. Celý následující život zùstal vìrný svému krédu, že publikovat mùže pouze to, o èem se sám na vlastní oèi pøesvìdèil.
První kniha Po Brdech se chodí pìšky vyšla v roce 1969 a je dodnes zdrojem informací pro milovníky Brd mezi Zbraslaví a Pøíbramí. Vyprávìní o jižní èásti Brd je pak vìnováno Brdské toulání. Dva roky poté následovalo cestopisné vyprávìní Cesta na severovýchod. V knize je pøipomenuta další z umìlcových celoživotních lásek, pro niž byl v normalizaèních letech perzekuován a sledován Státní bezpeèností. Èlenem Junáka byl od roku 1945, rád se tedy v roce 1968 zapojil do spolupráce s èasopisem Skauting. Sazba èísla datovaná záøím 1970 s Èákovou ilustrací byla na pøíkaz „strany a vlády“ rozmetána a èeskoslovenské skautské hnutí bylo opìt násilnì potlaèeno. Také autorem zpracovaná heraldicky zamìøená Junácká symbolika skonèila po vydání ve stoupì. Nového vydání se doèkala až v roce 1990.
Smutný osud postihl na poèátku normalizace také Pøíbramské lidové písnì, popìvky a øíkanky, publikaci vydanou pøíbramským muzeem v roce 1971. Než mohl být zahájen její prodej, byl na pøíkaz pøíbramského OV KSÈ celý náklad pro tzv. ideologickou závadnost a užití náboženských motivù muzeu odebrán a znièen. Zachovalo se jenom malé množství ukrytých výtiskù.
V dùsledku tìchto skuteèností byla normalizaèní sedmdesátá léta pro Jana Èáku a jeho rodinu existenènì velmi složitá. Pøesto zùstal vìrný svým zásadám: nezpronevìøit se životním názorùm, svému pøesvìdèení, které se nesluèovalo s totalitní ideologií, a odvádìt dokonale profesionální práci.
V tìchto letech byla autorovi vydána pouze kniha Poutník Mácha, další literární práce èekaly na zveøejnìní dlouhé roky. Díky odvaze komitétu Hornická Pøíbram ve vìdì a technice se pøesto mohl Èáka vìnovat výtvarné práci. Od roku 1977 pracoval na desetidílném unikátním souboru 120 grafických listù Civitates montanarum in re publica Bohemoslovenica a k tisku pøipravil i další publikace jako napø. Poezie hlubin, výbor z krásné literatury se sedmdesáti ilustracemi O pøíbramských havíøích èi Dvanáct mìsícù v hornické krajinì a další.
Studium v archivech a muzeích pøivedlo autora k zájmu o vesnice a mìsta lemující pohoøí Brd. Tak vznikla kniha o jejich historických promìnách Od mìsteèka k mìstu, doplnìná množstvím obrazového materiálu a ilustrací.
V uvolnìných 90. letech došlo k reedici nìkolika Èákových titulù. V té dobì autor vìnoval veškerý èas svému nejrozsáhlejšímu dílu. Zmizelá Vltava ètenáøùm vrací obraz nejkrásnìjší èeské øeky i okolní krajiny pøed výstavbou pøehrad. Je zpracovaná s tradièním autorovým respektem k historickým faktùm, doplnìná množstvím fotografií a nedocenitelnými vzpomínkami pamìtníkù. Také další kniha z 90. let je vìnována milované krajinì. Po Obrázcích z Podbrdska následuje kniha o nejvyšších, nejzajímavìjších a dlouhá léta nepøístupných místech Støední Brdy – krajina neznámá.
Pùvabné ilustrace zmizelých pøíbramských míst i starých hornických tradic ožívají v knize doplnìné osobními vzpomínkami Kráèím starou Pøíbramí. V následnì vydané knize Zmizelá Pøíbram starou flexaretou jsou autorovy ilustrace nahrazeny vlastními fotografiemi. V obou publikacích se autor vyznává ze vztahu k milovanému mìstu, jehož podoba v období rozmachu uranového prùmyslu nenávratnì zmizela. Stejnému tématu je vìnován soubor grafických listù Pøíbramská zákoutí. O místních zvycích a tradicích pojednává publikace Pøíbramský rok.
Ve výètu nelze zapomenout na povìstmi doprovázené Obrázky z Podbrdska a knihu Cesty, krajiny, lidé, která je autorovým ohlédnutím za pováleèným skautským hnutím a vzpomínkou na osobnosti, které ho na celý život ovlivnily.
Na výtvarníkovì hlubokém zájmu o studium historie je postavena práce heraldická. Kromì zmínìného rozsáhlého cyklu zpracoval také návrhy 14 znakù a praporù støedoèeských obcí, které byly schváleny Parlamentem ÈR.
V ohlédnutí za šíøi Èákovy umìlecké tvorby nelze opomenout návrhy více než dvou desítek medailí vìnovaných hornické tématice, významným osobnostem a výroèím regionu, které vydala pøíbramská poboèka Èeské numismatické spoleènosti èi spolek Pøíbramští betlemáøi.
Dlouhá léta spolupracoval Jan Èáka s pøíbramským muzeem, pøipravil pro nìj øadu výtvarných pøedloh vèetnì výtvarnì zpracovaných map. Spolupracoval se spolkem Prokop, Cechem pøíbramských horníkù a hutníkù a se Svatou Horou. V budovì pøíbramské radnice byla realizována jeho nástìnná malba.
Èákova volná tvorba zahrnuje množství prací, vytvoøených jednak ménì známou vyškrabovací technikou, jednak tradièními grafickými technikami, jakými jsou døevoryt, linoryt, lept, suchá jehla a mìdiryt. Cyklus Máchovské variace obsahuje kresby uhlem a pastelem, cyklus 12 mìsícù na Pøíbramsku a soubor Po Pøíbrami i trochu kolem kresby akrylem a pastelem. Další cykly, vìnované zmizelým pøíbramským zákoutím, jsou perokresbami. Samostatnou kapitolu tvoøí desítky novoroèenek, pøipravovaných autorem od šedesátých let pro pøátele. Výstižnì symbolizují dobu, ve které vznikly, i Èákovy názory. S doplòujícím komentáøem vyšly tiskem v roce 2007.
Životní cesta Jana Èáky se uzavøela 2. záøí 2018. Výstava pøipravená k jeho nedožitým devadesátinám je ohlédnutím za rozsáhlým výtvarným a literárním dílem umìlce, který celý svùj pracovní život zasvìtil s velkou láskou i oddaností krajinì Podbrdska a mìstu Pøíbrami.
Vzdává hold skromnému èlovìku, který po celý život odmítal veøejné pocty, které právì jemu, jedné z nejvýznamnìjších osobností regionu, po zásluze patøily.
Foto: Petr Molka
Zdroj: Tisková zpráva Galerie Františka Drtikola
BOHOUSEK.CZ (www.bohousek.cz.cz) - zpravodajský a informaèní servis - Foglar a Rychlé šípy
Adresa èlánku: http://www.bohousek.cz/clanek-2019060002-vystava-jan-caka-grafika-knizni-ilustrace-byla-zahajena-v-pribrami.html