| STÍNADLA |
Bohousek Zde
Rubriky
Nejčtenější články vydané v posledních 30 dnech
Prahou Jaroslava Foglara

Bydliště
Pracoviště
Klubovny
Tábořiště
Místa inspirace

Foglarovský svět
Tipy a vzpomínky pište na info@bohousek.cz, předmět: Prahou Jaroslava Foglara
Foglarovky
Bohoušek doporučuje

Komentáře

ke článku: O vavříny fotografické soutěže Pozor, cvakne spoušť! se ucházelo více než šedesát zajímavých momentek
ze dne 27.02.2021, autor článku:

Komentář ze dne: 28.02.2021 21:41:06     Reagovat
Autor: - zvídavý (sk@ut)
Titulek: Vysílá stanice Severka
Ministerstvo švihlé chůze dnes odpoledne vydalo prohlášení, ve kterém popřelo informace štvavých rozhlasových stanic o tom, že jsou na našem území stále provozovány klecové chovy nesprávně pochodujících občanů. Ministerstvo švihlé chůze považuje informace o klecových chovech a jiných podobných nápravně výchovných zařízeních za štvavou kampaň imperialistických mocností, které tímto způsobem chtějí destabilizovat správnou švihlou chůzi našich obyvatel. Ministr Chodič Vrtulový Švihla již dokonce v této záležitosti požádal o pochodovou bdělost kolegu Ministerstva útoku Dělového Ránu, který žádost o pochodovou bdělost přijal. Ministerstvo švihlé chůze apeluje na všechny občany, aby nadále pokračovali a nikterak se nenechali ovlivňovat ve svém společném díle a to jest dosažení Velkého Pokroku.


Komentář ze dne: 28.02.2021 22:01:22     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: :)
I když oceněné fotky jsou povětšinou docela špatné technické kvality a je vidět, že byly dělány lidmi, kteří fotografování nerozumí, dva z oceněných obrázků jsou velmi dobré svojí náladou. Takže technická kvalita není vše, a i když jsem do soutěže poslal věci, na kterých jsem strávil třeba celé dopoledne, tak musím říci, že dva - ale pouze dva z uvedených obrázků jsou ještě lepší - právě onou atmosférou. I Láďa Lahoda, který se specializuje na focení Stínadel a podzemí, mě kárá, že moje obrázky jsou "až moc" technicky dokonalé, a tím ztrácejí kouzlo a atmosféru.

Dva zbylé jsou tak trochu jen obyčejné cvaky. Trošku úsměvné, když si uvědomím, že tyto kusy, hotové za pár sekund, jsou ceněny výše než věci, u kterých jsem strávil desítky minut na místě a pak i hodiny následnou úpravou, ale neberu to osobně. Jen mám za to, že by v porodě měli být příště ti, kteří o focení něco vědí :). Když bude zájem, rád příště vypomůžu.

Komentář ze dne: 01.03.2021 03:08:23     Reagovat
Autor: - Andráš (@)
Titulek: Fakt neuvěřitelný
To je tak odpornej člověk. Fuj.

Komentář ze dne: 01.03.2021 07:43:11     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Už jste si ulevil? Je vám lépe? Mám pocit, že váš výkřik nikoho nezajímá, ale když už jste se obtěžoval jej napsat, mohl byste ho taky zdůvodnit?

Komentář ze dne: 01.03.2021 18:02:17     Reagovat
Autor: - (@)
Titulek: Zduvodneni
Zduvodneni viz komentář ze dne: 28.02.2021 22:01:22

Komentář ze dne: 01.03.2021 18:41:07     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
To jste to moc nevysvětlil, anonyme.
Já si dovolím za odporného a fuj člověka označit vás, neb sprostě útočíte a své konání nejste s to vysvětlit, doložit, natož se omluvit.
Odpade.

Komentář ze dne: 01.03.2021 21:37:44     Reagovat
Autor: - Anonym (@)
Titulek:
Padl tu anonym, tak i vzhledem k tomu, že jsem se tu dřív v diskuzi s jistou osobou několikrát objevil, jako anonym Anonym, pro ujasnění: Nepsal jsem ani jeden z komentářů výše.

Pro ujasnění podruhé: To ovšem neznamená, že padá možnost, že s nimi nesouhlasím.

Pro ujasnění potřetí: Mrzí mě, že jsem ani jeden z nich nenapsal, toho Odpada bych si pak, vzhledem k tomu, kdo ho použil, velmi vážil.

P. S. Vzhledem k času se dá očekávat ,vtip' o večerce. Tak šup, ať to máme odbyto.

-----------------
Fotky jsou fajn, porota vybrala dobře. Podle reakcí dokonce více než dobře. ;-)(Škodolibost je mé druhé jméno.)

Komentář ze dne: 02.03.2021 05:50:41     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Reagovat na slova anonymů, kteří se stydí i za své jméno, je pod mou úrovní, tak se omezím na sdílení odkazu na jednu FB skupinu, určenou pro pokročilejší a hlavně profesionální fotografy, kteří vítězné fotky komentovali.

https://www.facebook.com/groups/30 2349559925767/permalink/1716720751821967/?__cft__[ 0]=AZV1p3tGC0uNifRDdlN4z2mtVq5UO2_bu-Qu4HCAXzffBS1 XG26M7NfXjcw1MGpWAjvgWbGw6OnKLh-HPfBzvOdZQx9lyj0UZ CXdM2a0ukTSw09UMSOzaDOWAuZXWjSVrT5drvWsf0MQ5Z5SOkP SHaySXah1Rxy1h8ArzkEPyIGgFw&__tn__=%2CO%2CP-R


Souhlasím s tvrzením, že uvedená soutěž skutečně nebyla o fotografiích, ale "cvacích", jak vyplývá z názvu. Oceněným gratuluji a vítězství jim přeju, ale upřímně říkám, že u oceněných fotografií mě nenapadá důvod, proč vlastně byly oceněny. Na té vítězné je špatně úplně všechno, od kompozice počínaje, po špatnou expozici, ostrost, žádnou práci s hloubkou ostrosti (jak taky, když je to cvak z mobilu...), bez nápadu a minimálního úsilí. Pravidla fotografování nebyla vymyšlena pro legraci a jejich neznalost či ignorování téměř nutně musí vést na pokažený obrázek.

Právě proto jsem se (už v průběhu soutěže) nabídl, že rád vypomůžu radou, o účast v soutěži jsem nestál. Doporučuji všem, kteří by chtěli podobné soutěže uspořádat, trochu toho foto fištrónu. Mně o nic nejde, ale věřím, že se najdou přispěvatelé, kteří dodali moc hezké obrázky, a když teď vidí, jaké kusy jsou hodnoceny lépe než jejich, možná z toho mají špatný pocit a pociťují výsměch. Nevím, do hlav jim nevidím, ale věřím, že je to docela možné. Čili moje připomínky jsou zcela věcné, nikoliv osobní. Nazývat mě za to "odporným, fuj člověkem" je skutečně výkřikem zoufalce a nýmanda.

Komentář ze dne: 05.03.2021 15:56:24     Reagovat
Autor: - Slavomil Janov (@)
Titulek: Ad: Pozor, cvakne spoušť!
V nezapomenutelné filmové komedii Miloše Formana Hoří, má panenko se organizátoři hasičského bálu dohadují, jak vyřešit problém rozkradené tomboly. Shodnou se na tom, že všichni návštěvníci jsou podezřelí, a že jim je to třeba říct a vysvětlit, že když si tombolu rozkradli, tak nemohou nic vyhrát. Jeden z hasičů oponuje kolegovi, který nejvíc horlivě požaduje, ať se toto lidem v sále řekne: „Ale kdo by jim co říkal? Ty mně připadáš jak Ježíš Kristus, pořád někomu něco vysvětlovat… Všichni dobře vědí, že jsou podezřelí – tak ať držej hubu!“

Vzpomínkou na tuto epizodu chci jako předseda poroty a představitel pořádající Akademie Jaroslava Foglara jen stručně uvést „vysvětlení“ k soutěži Pozor, cvakne spoušť:

- Soutěž připravil Aleš Deutsch; Poté, co jeho nabídku na pořadatelství soutěže nepřijalo SPJF, dotázal se na možnost „zastřešení“ pod AJF; nabídka byla akceptována.
- Návrh na členy poroty rovněž předložil navrhovatel, a všichni tři – Martin Rosol, Michal Václ a já – jsme nabídku přijali.
- Název soutěže připomněl kdysi avízovanou (koncem 60. let ji v edičním plánu uvádělo nakladatelství Olympia), nikdy však nevydanou foto-knihu Jaroslava Foglara.
- Zadání soutěže bylo „Vyfotografuj podzim za svými okny"; Záběr soutěže mohl být vnímán úzce jako zachycení podzimní atmosféry za okny domova, nebo šířeji v možnosti pořízení jakýchkoliv snímků z podzimní atmosférou.
- Protože soutěž nebyla určena pro fotografy-profesionály (byť se samozřejmě mohli také přihlásit), ale širokou „veřejnost“ z řad čtenářů Bohouška a dalších foglarovců-fotoamatérů, nebylo třeba do poroty přizvávat jakékoliv profesionály, protože na posouzení snímků měli hodnotitelé dostatečnou erudici i kompetence; také žádnou nabídku na "odbornou konzultaci" porota od nikoho neobdržela.
- Při výběru si porota samozřejmě uvědomovala, že řada zaslaných fotografií není nijak umělecky ani technicky dokonalých. Toto kritérium ale nebylo pro soutěž podstatné. Naopak v duchu názvu šlo o to, aby zájemci v místech, které je v podzimní krajině zaujala - „cvakli“ spoušť. Ano, šlo prostě o to udělat „cvak“! Třeba i mobilním telefonem...
- Vítězný snímek patří také do kategorie „cvak“ – ale primát získal mj. proto, že zachytil krásné podzimní ginkgo uprostřed vnitrobloku činžáků a to v době, kdy podzimní zbarvení listů bylo na vrcholu. Prostě spoušť fotoaparátu vítězky cvakla na správném místě, ve správnou dobu (nikoliv mobilem, ale kapesním fotoaparátem Nikon).
- O pořadí na dalších místech také ve značné míře rozhodovalo ocenění „momentu cvaknutí“ – ať už šlo o zachycení zamlžené podzimní krajiny, detail větve stromu se šiškou nebo podvečerní tajuplnost „stínadelské“ uličky;
- Jakékoliv teoretizování o tom, zda existují pravidla fotografování a zda se mají dodržovat, nebo zda mají vybrané snímky potřebnou hloubku, kontrast, kompozici a pod., je na tomto místě zbytečné a hloupé; stejně tak je zbytečné a hloupé vyvolávat diskusi, která je od počátku zcestná!


Komentář ze dne: 05.03.2021 17:06:22     Reagovat
Autor: - zvídavý (sk@ut)
Titulek: A je to !!
Ministr Chodič Vrtulový Švihla jménem svého "Ministerstva švihlé chůze" děkuje všem organizátorům, že se nikterak nenechali ovlivňovat ve svém společném díle a to jest dosažení Velkého Pokroku ... konec hlášení a foťte dál ...

Komentář ze dne: 05.03.2021 20:15:21     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: na pravou míru
Díky Slávkovi za komentář.

1. Moje zpráva z 19. 11.:

"Posílám fotky (třeba do soutěže, ale i jen tak). Nejsou úplně nejnovější, některé jsou třeba 7 let staré, ale povětšinou jsou z podzimu, říjen - listopad. Kdyby bylo třeba, poskytnu ve větším měřítku.
Škoda, že jste mě nepřizvali do poroty, bavilo by mě posuzovat fotečky :). Třeba jindy."

Je tedy pravda, že explicitní nabídka nepadla, uznávám.

2. "Vítězný snímek patří také do kategorie „cvak“ – ale primát získal mj. proto, že zachytil krásné podzimní ginkgo uprostřed vnitrobloku činžáků a to v době, kdy podzimní zbarvení listů bylo na vrcholu."

Zachytil ho způsobem, který je naprosto otřesný, a vítězství právě tohoto snímku celou soutěž "zdegradovalo" na stejnou úroveň, jakou má ten cvak. To není nic proti paní Šťastné - ani ji neznám. Hodnotím pouze fotku a přístup poroty k tomuto obrázku.

3. "Při výběru si porota samozřejmě uvědomovala, že řada zaslaných fotografií není nijak umělecky ani technicky dokonalých. Toto kritérium ale nebylo pro soutěž podstatné." A jaké kritérium tedy bylo, mohu-li se zeptat? Každý, kdo má o fotografii základní povědomí, ví, že odfláknutá fotka nikdy nemůže vzbudit ty emoce, které jsou od ní požadovány. To není o technické dokonalosti. Je to o schopnosti myslet, o přípravě, o trošce úsilí. Když to vezmu konkrétně - protože nevím, jaké příspěvky byly zaslány - libovolná fotka ze série těch, které jsem zaslal třeba já, nesnese srovnání s těmi, které byly oceněny. Ostatně, není to jen můj názor, je to názor profesionálních fotografů.

Anebo je jiná možnost. Totiž že ta soutěž prostě byla pořádána proto, aby byla, ale to pak nemělo cenu se jí účastnit. Opakuji, že já to neberu osobně a ani jsem to nebral tak, že jsem jejím účastníkem, o mě vůbec nejde. Ale věřím, že pocity těch, kteří odevzdali dobré dílo, a nyní vidí, jak porotci jej ani nezahrnuli do užšího výběru, se musí cítit přinejmenším divně. Ten amatérismus porotců neberu, je to jejich soutěž. Jediný důvod, proč se k tomu vyjadřuju, je, že podobných příležitostí mezi foglarovci není mnoho, a mrzí mě, že soutěž byla poslána do kytek, protože porotci nevědí, co je kvalitní alespoň momentka, když už ne fotka.

Komentář ze dne: 05.03.2021 20:32:34     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: co nejvíc lidí
Nestojím o nějaké uznalé klepání na rameno ani oceňování. Mám jen ten zájem, aby co nejvíc lidí vidělo Stínadla tak, jak je vidím já. Proto tu sdílím moje příspěvky do vyhlášené soutěže.

https://app.box.com/s/lhqvs1rj1ihnjkxd fcze1x8xld07ahzk

Některé fotky jsou lehce horší kvality. Byly dělány a zpracovávány předtím, než jsem přešel na jiný, lepší způsob. Takové obrázky pak prezentuju na naší FB stránce a Twitteru a větší formát je pak jen pro vybrané :).

Fotky možno použít bez omezení se zasláním informace o použití na adresu redakce@exospace.cz.

Komentář ze dne: 05.03.2021 20:37:17     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: oprava
Potřetí a naposled - správný odkaz je https://app.box.com/s/nqhf7wteegj8t8uaijhpxqu2zhfo kw2v (bez mezery).

Komentář ze dne: 05.03.2021 22:07:28     Reagovat
Autor: - zvídavý (sk@ut)
Titulek: Na tvé poslední fotce u fary je u chodníku ještě vidět
"stínadelský kachel" s kytkou, tak jak si jej tam pamatuji ... je tam ve zdi u chodníku "stínadelský kachel" vidět i dnes? Měl jsem hlášku, že prý na zeď u fary natáhli novou malbu se štukem a nechali prý i zamáznout "stínadelský kachel".. je vůbec tedy ještě "žlutý květ" = "stínadelský kachel" viditelný nebo je pod novou omítkou?? díky za informaci a fotky máš parádní, fakt maximální gut ...

Komentář ze dne: 05.03.2021 23:01:50     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek:
Asi tuším, co máte na mysli. Ano, je to tam stále. A ta zeď přišla o graffiti.

Jsem rád, že se vám obrázky líbí :).

Komentář ze dne: 05.03.2021 23:15:34     Reagovat
Autor: - Plicka ze záhrobí (@)
Titulek: Méně znamená více
Fotky jsou přeexponované a některé tak moc, že z toho bolí oči. Pokud jejich autor píše, že jsou technicky dokonalé, tak si plete pojmy. Umělost nerovná se technická dokonalost. U většiny fotografií stačilo udělat jen ten cvak a výsledek, nejenom pro soutěž samotnou, by byl mnohem lepší. Takhle se na to ale nedá koukat. S fotkama je hodně práce, ale ta práce nesmí být vidět, fotka musí působit, jako by vznikla mimochodem. Méně znamená více.

Komentář ze dne: 05.03.2021 23:27:58     Reagovat
Autor: - zvídavý (sk@ut)
Titulek: Malý obdelníček dole u chodníku ve zdi = stínadelský kachel Žlutého květu
je to totiž zbyteček Krocínovy kašny na Staromáku. Když Krocínovu kašnu bourali (prosakovala voda), haštalská fara si nechala dovézt trosky kašny a použili je na stavbu zdi u chodníku. No, a když tak zednici zdili a zdili, tak najednou nechali ve zdi dóle u chodníku vyniknout reliéfnímu květu, který se stal symbolem foglarových Stínadel = sdružení Žlutého květu :)
A v 60týc letech se Foglar rozhodl Markovi zadat příběh pro Rychlé šípy, kde Šípáci najdou "kachlík ve sklepě starýho baráku", ale ve skutečnosti Marko maloval příběh stínadelský, je to o "kachlovém Žlutém květu" ve zdi u chodníku před haštalskou farou.
TO JSEM MOC RÁD, ŽE HO KATOLÍCI NENECHALI ZAMÁZNOUT, TO BYCH SE FAKT NAŠTVAL ...
Rudolf Deyl ve svých vzpomínkách Kluk z Františku zase napsal, že tam u zdi před farou kucí hrávali kuličky, Géza Včelička zase vyprávěl, že se před farou hrávaly i "jiné hry" a kuličky to zrovna nebyly, chápete :))
ALE VŠICHNI SI Z DĚTSTVÍ PAMATOVALI, ŽE DÓLE U CHODNÍKU JE VE ZDI OBDELNÍK S KYTKOU = FOGLARŮV ŽLUTÝ KVĚT STÍNADELSKÝ :)

Komentář ze dne: 05.03.2021 23:49:37     Reagovat
Autor: - Anonym (@)
Titulek:
Plicko ze záhrobí, jestli přeexponovanost, moc upravené barvy nebo cokoliv z toho, co lze s fotkami dělat, nevím, fotografii nehovím, ale na fotkách toho, kterému je to jedno, ale pořád se k tomu vyjadřuje (v zájmu ostatních, samozřejmě, jak jinak) je něco, co se mi fakt nelíbí a co zavání tou umělostí, o které píšete. Přitom si myslím, že bez toho něčeho by to byly hezké fotky.

Docela by mě zajímalo, zda porota, která hodnotila, měla z těch fotek podobný dojem.

Komentář ze dne: 06.03.2021 07:15:51     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: howgh
Už se k věci odmítám dál vyjadřovat, vše jsem sdělil. I to, že předložená sbírka fotek pochází většinou ze starší doby, takže obrázky nejsou to maximum, čeho jsem schopen. Zájemci mohou sledovat naše kanály, kam ty lepší fotky umísťuju. Možná by anonymové a jiní živlové byli spokojení, protože nejde o umělé obrázky, ale zcela realistické, velmi ostré, bez známek šumu atd.

Dál už k tomu nic psát nechci, opakoval bych se. Trvám na tom, že výběrem vítězných obrázků se soutěž zbytečně zdegradovala. That's all.

Komentář ze dne: 06.03.2021 08:50:38     Reagovat
Autor: - Jana Mh. (@)
Titulek: Prosím o vysvětlení a poučení
Na reakcích na výsledky fotografické soutěže (jejíž vyhlášení jsem na Bohouškovi bohužel přehlédla, proto se jí také nezúčastnila) mě překvapují dvě věci: 1. Kolik zatrpklé reakce jednoho účastníka vyvolaly výsledky jen proto, že nebyly vybrány jeho tzv. profesionální fotografie.- 2. Jak rozsáhlá diskuse se k jedné obyčejné soutěži rozvinula. Ale to už nechci rozvádět.
Na pana profíka mám však otázku: Jak měla vítězka správně fotografovat podzimní gingo, aby bylo vše tak, jak má být? Opravdu se chci jako fotografka-amatérka, která při focení asi dělá jen cvak, poučit. Prosím o stručnou instruktáž právě na této vítězné fotografii, která mě osobně sice nijak neoslnila, ale asi bych ten strom nedokázala vyfotit jinak. Děkuji.

Komentář ze dne: 06.03.2021 11:53:50     Reagovat
Autor: - ada.vcelak (@)
Titulek: Vite, že existuje i reportážní fotografie?
Pane PatřeV, víte, že kromě umělecké fotografie existuje i kategorie reportážní fotografie? A v ní je to opravdu někdy o cvak-cvak. Držitelé Pulitzerovy ceny za reportážní fotografii, nebo laureáti World či Czech Press Photo by o tom mohli napsat romány. V daném momentě se neřeší expozice (pořizovaného snímku), ani pozice (fotoreportéra). Prostě se musí cvaknout - a basta. Možná Alena Šťastná musela zlatavé ginkgo cvaknout ve chvíli, kdy strom ozářilo podzimní slunce (a pak se musela vrátit k plotně, kde se jí vařila polévka) - jindy by už slunce zašlo, nebo polévka vykypěla. Možná také Ladislav Maier jen bleskově vystoupil z vlaku, aby cvaknul ojíněnou krajinu, a pak zase zpátky hup do motoráčku, který se ze zastávky už už rozjížděl. Tedy nikoliv, že vše je na těchto snímcích špatné. Špatné jsou naopak Vaše přemoudřelé soudy, krátkozrakost a honění vlastního ega, které v soutěži dostalo přes tlamu. A oprávněně!

Komentář ze dne: 06.03.2021 13:06:24     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: problém se čtením
Dál už k tomu nic psát nechci, opakoval bych se. Trvám na tom, že výběrem vítězných obrázků se soutěž zbytečně zdegradovala. That's all.

Komentář ze dne: 07.03.2021 13:36:31     Reagovat
Autor: - Jana Mh. (@)
Titulek: Opakuji otázku, prosím odpověď
Pane PetřeV., opakuji otázku ze svého předchozího komentáře:
Jak měla vítězka správně fotografovat podzimní gingo, aby bylo vše tak, jak má být?
Opravdu se chci jako fotografka-amatérka, která při focení asi dělá jen cvak, poučit. Prosím o stručnou instruktáž právě na této vítězné fotografii, která mě osobně sice nijak neoslnila, ale asi bych ten strom nedokázala vyfotit jinak.

Komentář ze dne: 08.03.2021 19:00:06     Reagovat
Autor: - PetrV (@)
Titulek: @Jana
Slečno nebo paní Jano, pro začátek doporučuji držet se rad předního českého fotografa Ondřeje Neffa: https://www.youtube.com/playlist?list=PLcRx2wZFcI0 ppMPJi-ehCbVVFLtRYl0Os. Nic tím nezkazíte, naopak. V jeho seriálu se dozvíte i odpověď na vaši otázku. Především je to věc kompozice (toto není reportážní fotografie, jak se někdo snažil namítat). A pro to existují určitá pravidla. Právě jejich hrubé porušení (snad všech, která znám) vedlo k takovému cvaku.

Foglarovské výroky
"Rozsviťte si čaj!" - spiritista pan Pilgram mladému J. Foglarovi.
Vyhledávání
 
KNIHA NÁVŠTĚV
Bohouškovy trvalky
Výročí roku 2024
13 otázek - kvízy
Nejkomentovanější
Vyšlo od roku 2018...
19. 03. 2024
Počet komentářů: 24

Ocenění a vyznamenání pro Jaroslava Foglara
16. 04. 2024
Počet komentářů: 9

Jan Trojan - Roy: "Foglarovo dítě"
19. 03. 2024
Počet komentářů: 5

Saturnin a Stínadla - aneb Setkání Lídy Baarové a Adiny Mandlové v Havlově vaně
04. 04. 2024
Počet komentářů: 1

Foglarovskou ročenku 2023 bude distribuovat skautská nadace
16. 04. 2024
Počet komentářů: 1

reklama

* Bohouška připravuje redakce ve složení: Milan Lebeda - Alpín (vedoucí), Petr Molka - Best (webmaster), Tomáš Hromádka - Krizmen (redaktor). Bohoušek je připravován ve spolupráci s Pražskou pobočkou SPJF.
* Články vyjadřují názory autorů a jsou majetkem redakce a vlastníků autorských práv. Bez souhlasu redakce nesmí být žádná část Bohouška publikována a to jak v tištěné, tak elektronické podobě.
* Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
* Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
* Zprávy, příspěvky a žádosti můžete poslat na .