| STÍNADLA |
Bohousek HRŠ Praha 2023
Rubriky
Nejčtenější články vydané v posledních 30 dnech
Prahou Jaroslava Foglara

Bydliště
Pracoviště
Klubovny
Tábořiště
Místa inspirace

Foglarovský svět
Tipy a vzpomínky pište na info@bohousek.cz, předmět: Prahou Jaroslava Foglara
Bohoušek doporučuje

Zde mohly být Rychlé šípy. Rozhovor o pátrací hře po místech, kde se mohly odehrávat příběhy Rychlých šípů

[ Autor: Bohoušek | zařazeno: 25. 1. 2024 | přečteno 2642 ]

Skautská nadace Jaroslava Foglara přišla u příležitosti čtvrtstoletí od úmrtí Jaroslava Foglara a 85 let Rychlých šípů s novou pátrací hrou po místech, kde se mohly odehrávat příběhy Rychlých šípů.
Stránky hry jsou Zde mohly být Rychlé šípy a v kontaktech je psáno: „Pokud budete potřebovat v průběhu přípravy nebo hry samotné zodpovědět dotazy, obracejte se směle na Menharta“. Toho Bohoušek využil a Alpín směle Menhartovi položil několik dotazů.

Představ novou hru, v čem je nová?
Generace chlapců i dívek pátrají po Stínadlech, po Rychlých šípech, po místech, kde hoši mohli prožívat své příběhy. Spisovatel Jaroslav Foglar to neprozradil a odsoudil nás k celoživotnímu pátrání po tomto jeho tajemství.
Příběhy Rychlých šípů (RŠ) se odehrávaly všude kolem nás – na ulici, v obchodě, v lese, na koupališti, ve škole… To mnohé inspiruje k organizování pátracích her – ať jsou to pátračky třeba jen pro oddíl nebo jako Sdružení přátel Jaroslava Foglara (SPJF) již v roce 2018 nabídlo formou kešek po celé ČR pátračku míst, kde mohly probíhat příběhy RŠ.
Loni v listopadu přišel Bobo na schůzku Fondu Foglar Skautské nadace Jaroslava Foglara s možností využít k pátrací hře zrekonstruované komiksové příběhy RŠ, které snesou zvětšení do plakátů a tedy i veřejné vyvěšení. To je nové, ale největší radost mám z toho, že koncept nabízíme nadšencům k realizaci v místech, kde právě u nich v obci/městě mohly RŠ prožít svá dobrodružství. Hra má jednotící koncepci, ale je tam velký prostor pro nápaditost organizátorů.
Vznikl realizační tým, kde s Milanem Žaloudkem (vedoucím Jestřábova oddílu Hoši od Bobří řeky), se mnou (SPJF) je i Bobo. Ale pomohli nám s vytipováním příběhů i Martin – Divočák a Vojta – Měřák ze SPJF.

Kolik máte místních organizátorů a kde všude bude hra probíhat?
Nemáme nikoho, takže ani nevíme ta místa. (smích Menharta i Alpína)
Je to ale šance třeba právě pro čtenáře Bohouška zanést svoji lokalitu na “pomyslnou foglarovskou mapu příběhů RŠ”. Počítám s tím, že oddíláci z různých organizací pracujících s dětmi tuto nabídku využijí, ale je to příležitost i pro samotáře, kteří ve svém městě díky hře aspoň poznají podobně smýšlející lidi.

Jaký je princip hry?
Myslím si, že jsou to vlastně hry dvě – jedna je pro organizátory a druhá je pro pátrače. Přitom organizátor je vyřazen pouze z té své hry, ale pátrat může v jiné lokalitě.

Hra organizátora – musí vymyslet místa, pak se je snaží domluvit s majiteli, viditelně je označí příslušným komiksovým příběhem RŠ a v pak místa musí “hlídat”, aby se nějakým způsobem nezničila. Poškození neočekávám - představujeme si, že to bude vylepeno ve výloze zevnitř. V každé obci/městě to může být 10 až 15 míst. Pokud se vydaří vymyslet zajímavá a stylová místa – pak je domluvit a hru zrealizovat, tak bude obrovské vítězství organizátora. A jestli ještě získá vlivnou záštitu a mediální podporu pro svoji akci, bude se o Rychlých šípech právě v jejich obci psát a mluvit. Co chtít více? To je krásné vítězství.

Hra pátrače – hráči si vyberou některou z lokalit a pátrají zde po místech, které organizátor vymyslel o označil příběhy Rychlých šípů. Z písmen na příbězích se snaží sestavit tajenku. Tu pak odešle přes formulář a může pátrat v jiném místě.

Kdybych chtěl hru připravit u nás na Cibulkách, co mám udělat jako organizátor akce?
Promyslet a připravit si vše, co jsem vyjmenoval a pak se přihlásit přes formulář na webu akce. V bodech to je:
1. Organizátor si podle komiksových příběhů RŠ nabízených na tomto webu vytypuje místa (výlohy obchodů, okna škol…) a domluví s majiteli umístění komiksového příběhu po dobu hry, tj. od 1. 4. do 30. 4. 2024.
2. Každý příběh opatří číslem a písmenem tak, aby písmena srovnaná podle čísel daly tajenku, kterou hráči musí vyluštit a zapsat jako výsledek svého pátrání.
3. Každá obec/město bude mít jen tolik míst, kolik se podaří organizátorovi domluvit a tedy i tajenka bude různě dlouhá. Předpokládáme 10 až 15 písmen. Hrací území musí být rozumně velké – aby se místa zvládla obejít za odpoledne a přinesla radost. Jak ohraničit herní území na mapě je popsáno na webu akce.
4. Organizátor během hry dohlíží, aby se plakáty neponičily.
5. Organizátor zajistí pro svoji hru lokální mediální podporu, záštitu nad hrou vyznamnou lokální osobností (starosta, ředitel… – umožní to se dostat třeba do obecního časopisu).
Následně bude nadace rozesílat balíčky organizátorům s plakáty. Musíme celou distribuce zvládnout pomocí Zásilkovny jednou zásilkou bez nějakých oprav a doposílek. Plakáty budou vytištěny jako jednostranné. Pokud budeš, Alpíne, chtít například daný plakát ve výloze mít umístěn ven i dovnitř, objednej si přes formulář dva kusy.
Každý organizátor si po ukončení hry může nechat příběhy ze svého města – to bude jistě velká motivace mít příběhy ve formátu A3, řekni sám.

Pokud bych si je měl kde vyvěsit, tak určitě ano. A jak bude hrát pátrač?
Už jsme si řekli, že příběhy Rychlých šípů se odehrávaly všude kolem nás – na ulici, v obchodě, v lese, na koupališti, ve škole… Hráči si vyberou některou z lokalit a pátrají zde po místech, kde jsou vylepeny příběhy Rychlých šípů. Z písmen na příbězích se snaží sestavit tajenku. Smyslem hry je najít tato místa, která organizátor hry viditelně označil příslušným komiksovým příběhem RŠ, a z nalezeného příběhu si opsat číslo a písmeno do tajenky. Na webu akce bude mapka a možná i nápověda, pokud se pro ni organizátor rozhodne.
Kdybych to měl taky shrnout pro Tebe, milý Alpíne v roli pátrače, opět do bodů, tak:
1. Hráč si vybere na webu ve formuláři lokalit, kde chce samostatně, s rodinou či kamarády po příbězích RŠ pátrat. U každé lokality je uvedena mapka případně popis herního území a počet příběhů (minimálně 10, maximálně 15), které se zde dají nalézt. Zároveň je zde uveden název lokality.
2. V dubnu hráč pátrá ve vybrané lokalitě. Lokalit může navštívit i více, každá má jinou tajenku. Písmena ze všech míst jedné lokality po srovnání podle čísel dají příslušnou tajenku. Chybějící písmena si lze i domyslet. Je třeba sbírat písmena pouze z plakátů se stejným názvem lokality. Je totiž možné, že města budou mít více organizátorů a tedy i více lokalit. Všude se totiž mohly příběhy Šípáků odehrávat.
3. Z průběhu hry budeme rádi zveřejňovat postřehy hráčů, příhody a fotografie, třeba s prodavačem v cukrárně. Nebojme se dělat sobě i ostatním radost. Pro nahrání fotografie či komentáře lze použít formulář či vložit odkaz na uschovna.cz, kam hráč nahraje fotky.

Budou nějaké ceny pro pátrače?
Určitě – pokud budeš pátrač a vyluštíš tajenku a pošleš přes formulář o tom zprávu, můžeš být vylosován. Pokud ale, milý Alpíne, budeš organizátor – určitě dostaneš děkovný list a budeš-li vtipný organizátor s vtipnou tajenkou, máš další šanci něco dostat.
Zatím jsme na počátku 1. části hry – části, kdy organizátoři začínají hledat místa a promýšlet svoji hru. Ti mají jistou odměnu v podobě až 15 plakátů a děkovný list.
Teď nejdůležitější termín je konec února na přihlášení hry organizátorem přes webový formulář na stránce hry. Ze známosti máš na to, milý Alpíne, o den více - tedy do 29. února.

Tak to jsem opravdu zvědavý, kde všude mohly být Rychlé šípy.

Děkuji Ti za rozhovor, milý Menharte.


Foglarovské výroky
Vyhledávání
 
Bohoušek vzpomíná
Výročí roku 2024
13 otázek - kvízy
Nejkomentovanější
Návrat žlutého kvítku a jeho poselství
29. 10. 2024
Počet komentářů: 2

Večer světel 2024
27. 11. 2024
Počet komentářů: 2

Přístav volá... už 90 let
05. 10. 2024
Počet komentářů: 1

Jak vznikaly Rychlé šípy?
09. 10. 2024
Počet komentářů: 1

Aktuálně jsou pro zájemce k dispozici čtyři edice Rychlých šípů
13. 10. 2024
Počet komentářů: 1

A budeme se jmenovat Strážci černých lesů! Před osmdesáti pěti lety vznikl v Lidicích klub Mladého hlasatele
20. 10. 2024
Počet komentářů: 1

reklama

* Bohouška připravuje redakce ve složení: Milan Lebeda - Alpín (vedoucí), Petr Molka - Best (webmaster), Tomáš Hromádka - Krizmen (redaktor). Bohoušek je připravován ve spolupráci s Pražskou pobočkou SPJF.
* Články vyjadřují názory autorů a jsou majetkem redakce a vlastníků autorských práv. Bez souhlasu redakce nesmí být žádná část Bohouška publikována a to jak v tištěné, tak elektronické podobě.
* Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
* Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
* Zprávy, příspěvky a žádosti můžete poslat na .