Jaký byl 11. ročník Pražské lítačky?

| Autor: Marek Skýpala - Winoga | Rubrika: Akce | Vydáno dne: 16. 4. 2023 |

Pražská lítačka 2023

Závod sice začíná startem, ale já zahájím článek situací, která nastala dříve. Ve čtvrtek odpoledne totiž bylo jasné, že objednané a vyhotovené bločky do označovačů neopustily a neopustí Brno a já nemám žádné staré. Domů jsem tedy nahlásil, aby nabrousili nůžky a sám nakoupil papíry. Nadšení z nové práce u nás nepanovalo, ale nakonec to byla taková obdoba draní peří, takže jsme si popovídali a nastříhali padesát provizorních bločků. Pražská lítačka se bude konat!
V pátek pršelo a pršelo, nebyl to žádný zdrcující lijavec, ale na postupné promoknutí a zničení papírových pomůcek by stačil. Naštěstí to spoustu závodníků neodradilo a na registraci se dostavili. Ta probíhala v tramvaji, která nám byla pro tento účel zapůjčena po spolupráci Dopravního podniku, MČ Praha 6 a za velké pomoci Ondřeje Matěje Hrubeše. Nádvoří střešovické vozovny bylo v pátek jinak opuštěné a pro účely soutěže ideální.
Po tříleté přestávce, která byla zaviněna covidovými opatřeními, jsme opět zapisovali soutěžící k již 11. ročníku. Dostavila se celá řada zkušených harcovníků ale také zcela nové tváře.

Start! Závodníci se rozběhli přes nádvoří střešovické vozovny, aby se rychle dostali do prvních spojů. Po oficiálním startu se dostavil nejprve jeden závodník k opožděné registraci a ještě později rodiče s malinkým chlapcem, aby pod jménem Orlíci taky závodili.
Cíl byl opět na střešovickém nádvoří. Téměř všichni závodníci dorazili před 19. hodinou. Jen jednomu jsem musel strhnout trestné dvě minuty.
Zájemce z vozovny odvezla nablýskaná historická tramvaj T2, která nám ve městě zastavovala na přání. Paní průvodčí byla přísná, ale uchovávat tramvaj v takto krásném stavu není jednoduché, tak nám to asi nevadilo.
Druhý den dopoledne jsem mohl na stejném místě vyhlásit výsledky a předat ceny. Výsledkovou listinu najdete níže a já využiji této šance, abych popsal strategie závodníků na prvních pěti místech.
Vítěz Matej hned za startu zamířil na nádraží a rychlíkem dojel do Hostivic, odkud se hned vrátil osobním vlakem. Poté tramvajemi a vlakem dojel na Smíchov a zamířil na bonusovku ve Velké Chuchli. Po návratu na Smíchov měl již okolo 170 bodů a ještě asi hodinu času, takže ji využil účelným přestupům mezi tramvajemi. K vozovně přiběhl z Brusnice.
Pan Pašin provedl svůj obvyklý a úžasný tramvajový okruh Prahou, přičemž se mezi blízkými stanicemi hodně pohyboval i pěšky a tím získával body za unikátní zastávky. Okruh směřoval ze Střešovic do Holešovic, Libně, Karlína. Odtud pokračoval přes Florenc na Žižkov, do Nuslí a odtud přes řeku na Smíchov, Malou Stranu, Hradčany a zpět do vozovny. Mimo tramvají použil jen jedinkrát autobus. Nezískal ani jednu bonusovku či radiální zónu a přesto dosáhl vynikajícího výsledku.
Lišáci zahájili soutěž v podstatě nenápadným pohybem tramvajemi přes Letnou do středu města. Odtud zamířili do Nuslí a hodně kombinovali jízdy tramvají s pěšími přesuny, aby získávali body navíc. Když měli asi 150 bodů projeli se různými vlaky mezi Hlavním nádražím, Vršovicemi a Velkou Chuchlí, kde odlovili bonusovku. Po příjezdu na Smíchov se tramvajemi s mnoha přestupy probili zpátky do Střešovic.
Velmi podobnou strategii zvolili na sobě týmy závodníků z následujících dvou míst. Aslanex a spol. (4.) se vlaky a rychlíkem dostali až do Olovnice, přičemž cestou posbírali body za tři radiální zóny. Po Kralupech se jim dařilo pohybovat se dobře hodnocenými autobusy řady 600. Rychlíkem se vrátili do Prahy, vystoupili v Holešovicích a cestou do cíle získali ještě body za přestupy mezi tramvajemi.
Vosa a spol. (5.) dojel vlaky do Kralup a svými přestupy na cestě posbíral body za radiální zóny. Pěkně si zajezdil po Kralupech regionálními autobusy a rychlíkem se vrátil do Holešovic. Cestou do vozovny posbíral body za tramvaje.
Obecně lze říci, že bonusovky moc netáhly a ani výlety do okolí Prahy nebyly tak časté. Pan Pašin však vytrvale svými výsledky ukazuje, že ani to nemusí být překážkou. Jistě lze pro příští ročníky poradit, že používat autobusy v první polovině závodu autobusy reálně hrozí uváznutím v kolonách. Dlouhé přesuny bývají také ztrátou.
Těším se na vás zase na startu dalšího, nyní již 12. ročníku!

Výsledková listina
1. Matej 279 bodů.
2. Pašin 271 bodů.
3. Lišáci 258 bodů.
4. Aslanex a spol. 251 bodů.
5. Vosa a Štěp 245 bodů.
6. Čaropirko 233 bodů.
7. Pavlusak 227 bodů.
8. Tom Veselý 225 bodů.
9. - 11. Sojka 223 bodů.
9. - 11. Šťovík 223 bodů.
9. - 11. Vojtě 223 bodů.
12. RakMaty1 218 bodů.
13. Vitalij 212 bodů.
14. Kubino 211 bodů.
15. Mavoj 210 bodů.
16. Bero+GtFS 208 bodů.
17. MicKys 205 bodů.
18. Paprsek 202 bodů.
19. OMH+Jára 198 bodů.
20. Káem 196 bodů.
21. Lidka Kytka 193,1 bodů.
22. Rambo a Martina 193 bodů.
23. Luci Fux 192 bodů.
24. Áčko 174,1 bodů.
25. Osamělý vlk 174 bodů.
26. Dubíta 173 bodů.
27. Kejdič 167 bodů.
28. MHD Fotografer 166 bodů.
29. Pexeso 157 bodů.
30. Partyzáni 153 bodů.
31. Vašus 145 bodů.
32. Autobus3017 144 bodů.
33. S6C 133 bodů.
34. Baby Boo 129 bodů.
35. Jorym 115 bodů.
36. Janča 113 bodů.
37. Filek 107 bodů.
38. Jarča 94 bodů.
39. Matouš22 85 bodů.
40. Jukebox

Pražská lítačka 2023

Pražská lítačka 2023

Pražská lítačka 2023

Pražská lítačka 2023


BOHOUSEK.CZ (www.bohousek.cz.cz) - zpravodajský a informační servis - Foglar a Rychlé šípy
Adresa článku: http://www.bohousek.cz/clanek-2023040009-jaky-byl-11-rocnik-prazske-litacky.html