Rychlé šípy na výpravě – program v rámci jízdy historického parního vlaku ke 110. výročí trati Praha - Dobříš

| Autor: Bohoušek | Rubrika: Akce | Vydáno dne: 14. 9. 2007 |

O oslavách 110. výročí železniční trati Praha – Dobříš přezdívané Expres Paříž – Dobříš v sobotu 22. 9. 2007 jsme již informovali. Níže nově přinášíme podrobné informace o průběhu celého dne a další zajímavosti.
Připomínáme, že od 16.20 do 17.35 bude mít vlak zastávku ve Vraném nad Vltavou, kde proběhne skautsko-foglarovsko-westernový program, na kterém se podílí i Pražská pobočka SPJF. Zde kromě jiného dojde k sekání legend: Rychlých šípů s Buffalo Billem.
Oslava 110 let od zahájení provozu na trati Dobříš – Praha Modřany
(Sobota 22. září 2007)


V sobotu 22. 9. 2007 uplyne na den přesně 110 let od chvíle, kdy se poprvé vydal vlak na svoji pouť údolím bojovského potoka pod úpatím Brd z Prahy do Dobříše.

Při této příležitosti připravily ČD a.s. ve spolupráci s produkční agenturou CI-5 a dalšími partnery důstojné oslavy připojení regionu dobříšska na železniční síť. Osobní záštitu nad výše uvedenou oslavou převzal Ing. Jerome Colloredo-Mannsfeld.

Trať z Modřan do Měchenic a Dobříše byla zprovozněna 22. 9. 1897. Její stavební délka činila 39,6 km. Stavba byla zahájena v listopadu 1895 podnikateli staveb panem Osvaldem Životským a panem J. Hrabětem. Dopravní zázemí Dobříše bylo pro tehdejší železnici velmi významné. Tehdejší panství knížete Josefa z Colloredo-Mannsfeldu zaujímalo téměř 25 000 ha a bylo na něm čtrnáct zemědělských dvorů. Rozloha panských a selských lesů zajišťovala železnici trvalou přepravu dřeva. Po vybudování železnice doznalo Dobříšsko značného hospodářského, politického a kulturního rozvoje.

Nejslavnější období prožila tato známá trať zvaná Expres Praha – Paříž – Dobříš po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20-tých a 30-tých letech 20. století.
Podobně jako na sousedním Posázavském Pacifiku vyráželo i pod Brdy za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12-ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. V prudkém stoupání v údolí bojovského potoka zase byl čas z těžkého dlouhého vlaku vystoupit a projít se lesem, případně trempové ze srandy strojvedoucímu pomáhali a vlak i tlačili. Po roce 1948 historie tratě z části koresponduje se snahou pražanů utéci z tehdejší budovatelské šedi do romantického okolí tratě. Dnes trať ČD č. 210 zajišťuje kromě základní dopravní obslužnosti regionu i dopravu cestujících za sportem a oddechem.

22. září 2007 vyjede v 9.58 hodin z nádraží Praha Braník historický parní vlak. V čele soupravy historických vozů 3. třídy pojede parní lokomotiva 434.2186 vyrobená v roce 1917. Ve slavnostním vlaku bude dále zařazen salonní vůz prezidenta T.G.Masaryka, vůz 1. třídy, služební vůz pro přepravu kol a kočárků a vůz bufetový, kde bude možno kromě občerstvení zakoupit mnoho upomínkových předmětů vydaných u příležitosti oslav 110 let této tratě.

V železničních stanicích Měchenice, Mníšek pod Brdy, Dobříš a Vrané nad Vltavou je připraven bohatý kulturní program, dramaturgicky spojený s historií tratě.
Stanice Měchenice ( od 10.40 do 11.50 hod.) svým programem připomene doby, kdy okolí Měchenic bylo pro pražany romantickou pustinou s možností dobrodružných trampských a vodáckých výprav. Vltava se rázem změnila v mysli „ mořských vlků“ v širý oceán a tehdejší trapeři vnímali podbrdské pahorky jako úpatí kanadských velehor, což přiblíží v textech trampských a vodáckých písní trampsko-vodácká skupina Eldorádo a vůni páry , uhlí a klapot kol skupina Vlak na Dobříš. Živé obrazy s trampských dějin bude dávat divadélko Řešeto.
Význačnou stanici Dobříš bude v době od 12.50 do 14.10 hod. reprezentovat historická výstava vývoje a současnosti drážní a železniční dopravy spojená s příjezdem význačných historických hostů a lehkým hudebním podkresem.
V Mníšku pod Brdy bude zastávka parního vlaku v době od 14.40 do 15.40 hod vyplněna připomenutím absurdity až nesmyslně budovatelské doby, jež přiměla český národ k vytvoření malých individuálních světů, jakožto úniků z budovatelské šedi. Forma této výpovědi bude humorná nadsázka.
Setkáte se s říznou budovatelskou dechovkou, ale i s rokenrolem .
Na nádraží ve Vraném nad Vltavou bude program v době od 16.20 do 17.30 hod. věnován 100. výročí skautingu a výročí českého nestora tohoto hnutí Jaroslava Foglara.
Do Prahy Braníka se parní vlak navrátí v 17.50 hod.

Předprodej zpátečních jízdenek a místenek je možný na nádraží Praha Braník (denně od 7 do 18 hodin). V ceně jízdenky je zahrnut i program ve vyjmenovaných stanicích. Děti do 6 let se vezou zdarma bez nároku na místo k sezení. Děti od 6 do 15 let mají 50 % slevu .
Podrobnější informace Vám poskytnou v žst. Praha Braník na tel. 224 628 853.
E-mail: pavlik@epos.cd.cz .

Orientační jízdní řád slavnostního parního vlaku v sobotu 22.září 2007, tarifní podmínky, plakát a další naleznete na:
www: parnijizdy.ic.cz

Za ČD a.s. srdečně zve dozorčí provozu žst. Praha Braník Petr Pavlík.

BOHOUSEK.CZ (www.bohousek.cz.cz) - zpravodajský a informační servis - Foglar a Rychlé šípy
Adresa článku: http://www.bohousek.cz/clanek-2007091402-rychle-sipy-na-vyprave-program-v-ramci-jizdy-historickeho-parniho-vlaku-ke-110-vyroci-trati-praha-dobris.html